sobota, 12 grudnia 2015

Zdrowe i domowe chipsy z jarmużu

Witajcie zielono tą późną jesienią,

Tak, witamy się z Wami zielono w środku grudnia. Nie, nie oszaleliśmy. Wszystko za sprawką jednego warzywa – jarmużu. Intensywnie zielonego i będącego skarbnicą składników dobrych dla naszych ciał i naszego zdrowia. Kocha go nasze serce, jest bogaty w błonnik, witaminę C  oraz sole mineralne i cenną witaminę K . Ma działanie antynowotworowe po pierwsze za sprawą przeciwutleniacza jakim jest zawarty w nim sulforafan, oraz po drugie innych przeciwutleniaczy takich jak między innymi karotenoidy działające antyoksydacyjnie (czyli pośrednio hamujące rozwój nowotworów). A po trzecie takie działanie ma też witamina K według wielu badaczy – hamuje rozwój niektórych chorób nowotworowych. Cenny jest także chlorofil zawarty w jarmużu, który wspomaga usuwanie szkodliwych substancji z organizmu oraz jest również przeciwutleniaczem. Zatem jest to roślina z rodziny kapustnych, która jest samym zdrowiem i na pewno warto na nią zwrócić uwagę. Można spotkać także odmiany w innych kolorach – fioletowe, brązowe. O jednym trzeba pamiętać, że aby zachował swoje właściwości należy gotować go jak najkrócej – do 5 minut i najlepiej na parze lub spożywać surowy. Jest świetnym dodatkiem do koktajli i tworzy zgrany duet z pomarańczą. :)

Znacie jarmuż? Lubicie? Ma on swoje grono wielbicieli, ale wiele osób nie może się do niego przekonać. U nas jarmuż gości często, w różnej formie. Mamy dla Was szybki przepis na oswojenie jarmużu. :) Serwujemy dziś przepis na zdrowe i pyszne chipsy z jarmużu. Zainteresowani? Smakują świetnie, są zielone i robi się je błyskawicznie. Zapraszamy. :)


Zdrowe i domowe chipsy z jarmużu
Zdrowe i domowe chipsy z jarmużu

Składniki:
- umyte i osuszone liście jarmużu w dowolnych ilościach (u nas około 100-150 g)
- 2 płaskie łyżki oleju rzepakowego
- przyprawy – wybierzcie takie jakie lubicie, my wybraliśmy: czarny pieprz, słodka mielona papryka, ostra mielona papryka, mielone nasiona kolendry, mielone ziele angielskie, niewielka szczypta soli
Piękne i mięsiste liście jarmużu

Wykonanie:
Rozgrzewamy piekarnik do 180 °C. Generalnie będzie więcej opisu niż pracy do wykonania. ;) Na blasze kładziemy papier do pieczenia a na nim układamy porwane na mniejsze kawałki jarmużu. Nie mogą to być zbyt małe kawałki i powinny być mniej więcej różne – wtedy nic się nie spali i wszystkie upieką się równo. Tak przygotowany jarmuż skrapiamy olejem rzepakowym, po czym mieszamy liście na blasze rękoma, by ten olej rozprowadzić na liściach. Następnie dodajemy przyprawy – posypujemy nimi liście, najlepiej z większej wysokości – rozsypia się równiejszą i cienką warstwą. Potem pozostaje tylko trochę przemieszać wszystko dłońmi na blasze i ponownie równo wszystko rozłożyć. Piekliśmy na dwa razy - taka ilość zmieściła się u nas na dwóch blachach.
Przyprawiony jarmuż czeka na piekarnik
Wstawiamy do piekarnika i pieczemy około 5 minut – uwaga – pilnujemy, bo liście są cienkie i dosłownie w ciągu minuty mogą zmienić się w spalone i niejadalne. Muszą być nadal zielone i chrupkie. Wyjmujemy z piekarnika. Łatwizna prawda? ;) Jak ostygną (ciężko wytrzymać do tego momentu, choć stygną szybko ;) ) mamy rewelacyjne chipsy i zdrową przekąskę np. na domowy wieczór filmowy. Pyszności. :)
Chipsy z jarmużu po wyjęciu z pierkarnika

Jarmużowe pozdrowienia,

Ania & Piotrek

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Drukuj w PDF

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...